Tweejarige brugklas
Brugklasaanbod en leerroutes
Op het Revius Lyceum Doorn geven we leerlingen de ruimte om te leren en te groeien. We vinden het belangrijk dat leerlingen voldoende tijd en gelegenheid krijgen om uit te vinden welke leerroute richting een diploma het best bij hen past. Daarom werken we met een tweejarige brugklas, waarin we samen met leerlingen en ouders dus twee jaar de tijd hebben om te ontdekken welk vervolg het best past bij capaciteiten, vaardigheden, interesses en motivatie. In principe blijven leerlingen twee jaar bij elkaar, tenzij de ontwikkeling aanleiding geeft tot tussentijds wisselen van brugklastype.
Instroom in de brugklas
We hebben verschillende brugklastypen, waaronder twee zogenaamde ‘brede brugklassen’ (mavo/havo en havo/vwo). Plaatsing van leerlingen doen we in goed overleg met de collega’s van de basisschool via een ‘warme’ overdracht en op basis van het onderwijskundig rapport.
Brugklastype | Advies basisschool | Leerroute |
mavo/havo | vmbo g/tl – vmbo tl/havo – havo | Leerroute mavo
Leerroute havo |
havo/vwo
|
havo – havo/vwo – vwo | Leerroute havo
Leerroute vwo atheneum |
atheneum | vwo | Leerroute vwo atheneum |
gymnasium | vwo (plus) | Leerroute vwo gymnasium |
tto atheneum | vwo (plus) | Leerroute vwo tweetalig atheneum |
tto gymnasium | vwo (plus) | Leerroute vwo tweetalig gymnasium |
Aan het einde van leerjaar 2 nemen we een besluit over plaatsing in de uiteindelijke leerroute.
Starten in de brugklas
De overgang naar het voortgezet onderwijs is een grote stap. Je krijgt nieuwe klasgenoten, nieuwe docenten en je komt terecht in een hele nieuwe omgeving. Voor kennismaken en je weg vinden maken we veel ruimte. We organiseren leuke activiteiten waarin je andere brugklassers, mentoren en docenten én het schoolgebouw goed leert kennen: een kennismakingsmiddag vóór de zomervakantie, wendagen in de eerste week, en bijvoorbeeld een outdoor dag voor de herfstvakantie. We vinden het ook belangrijk om snel na de start al kennis te maken met jou en je ouders in een allereerste KOM-gesprek (Kind-Ouder-Mentor).
Er is natuurlijk meer om aan te wennen met nieuwe vakken en huiswerk. Ook daarin helpen we je op weg. We besteden veel aandacht aan het leren leren en aan het plannen en organiseren van je schoolwerk. In de eerste helft van het eerste brugklasjaar is dit een heel belangrijk onderdeel in de begeleiding door vakdocenten en door de mentor. We leren je stap voor stap hoe je huiswerk kunt noteren, in porties kunt verdelen en handig kunt plannen, zodat je behalve overzicht ook tijd voor je hobby’s houdt. We gebruiken daarvoor de Plenda, een praktische planagenda die alle brugklasleerlingen bij de start van het schooljaar krijgen.
Onderwijs in de brugklas
Gericht op:
- Tieners plezier laten beleven in leren en nieuwe dingen doen
- Tieners kennis en vaardigheden meegeven om zichzelf te kunnen ontwikkelen
Je krijgt veel verschillende vakken in de brugklas. Nederlands, Engels en wiskunde noemen we de kernvakken. Daarnaast krijg je Frans, geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, beeldende vorming, muziek, techniek, levensbeschouwing en bewegingsonderwijs en bovendien Latijn als je gymnasium doet. In het tweede leerjaar komt daar nog Duits en natuur-/scheikunde bij en als je gymnasium doet ook Grieks. Als je kiest voor tweetalig onderwijs dan wordt een groot deel van de vakken in het Engels gegeven.
In leerjaar 1 en 2 hebben alle leerlingen wekelijks twee Reviusuren. Je kiest zelf waarvoor je ze inzet. Vind je het fijn om in stilte zelfstandig huiswerk te maken of te leren? Wil jij graag beter worden in een bepaald vak met begeleiding van een vakdocent? Ben je op zoek naar extra uitdaging of verdieping? Of wil je graag kennis opdoen van dingen die je niet in de lessen leert? Dat kan allemaal tijdens de Revius-uren.
Door vanuit een vaste leercyclus te werken bieden we structuur en houvast tijdens het leren:
- Verkennen en leerdoelen bepalen,
- onderzoeken en verwerken,
- reflecteren en de balans opmaken,
- meetmomenten om van te leren en bij te stellen.
Het helpt je om helder te krijgen waar je staat en welke volgende stappen jij kunt en wilt zetten.
We doorlopen de leercyclus in de vak-lessen en in de vakoverstijgende projecten die we doen. Per jaar kiezen we daarvoor 4 aansprekende thema’s, zoals bijvoorbeeld de thema’s ‘ontdekken’ en ‘aanpassen’ die aansluiten bij een nieuwe fase in je leven. Een thema begint met een startmoment om je direct te betrekken bij en na te laten denken over dit thema. In een periode van ongeveer 8 weken komt het thema tot leven in verschillende vakken en vakken worden onder 1 thema met elkaar verbonden. Je werkt aan uitdagende en creatieve opdrachten en oefent daarbij met vaardigheden als onderzoeken, samenwerken en presenteren. Je leert de kennis en vaardigheden van verschillende vakken te verbinden en je leert samenhang te zien tussen dat wat je geleerd hebt. We ronden ieder thema af met een finale!
Begeleiding in de brugklas
In de tweejarige brugklas begeleiden we je in je ontwikkeling van kennis en vaardigheden die je nodig hebt om met plezier en in balans succesvol te kunnen zijn in de volgende leerjaren. Je oefent in zelfstandigheid en leert steeds meer verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen leerproces. Jouw persoonlijke ontwikkeling staat centraal. Het is belangrijk dat jij goed zicht krijgt op wie je bent, wat je kunt en wat je graag zou willen. Wat zijn je kwaliteiten en ontwikkelpunten, waar liggen je talenten en je uitdagingen, waar liggen je interesses en wat motiveert jou?
We zoomen steeds in op hoe je in je vel zit, hoe jij het beste leert en op de stappen die je maakt. Jij zelf, je ouders, je vakdocenten en je mentor hebben samen een brede blik op jouw groei en ontwikkeling. Op verschillende momenten zijn we daarover met elkaar in gesprek. Met je mentor heb je coachende begeleidingsgesprekjes, maar ook met je vakdocenten bespreek je hoe het gaat. Tenminste twee keer per jaar maken we de balans op, kijken we waar je staat en helpen we je om volgende doelen te stellen tijdens het KOM-gesprek.
In het tweede jaar van de brugklas werken we toe naar het antwoord op de vraag: welke leerroute past het best bij jou? Doordat mentoren hun klas (waar mogelijk) twee jaar lang begeleiden, leren ze je goed kennen. Hierdoor kunnen ze in de tweede helft van het tweede jaar, samen met jou en je ouders, goed bekijken welke leerroute het meest geschikt voor je is. Aan het einde van het tweede leerjaar wordt hierover een besluit genomen.