Erasmus+ Inclusive earth
Verdiepend programma aardrijkskunde ‘inclusive earth’
In het kader van Erasmus+ zijn afgelopen herfstvakantie 15 bovenbouwleerlingen met twee docenten naar IJsland afgereisd voor de uitvoering van een door Erasmus+ gefinancierd verdiepend aardrijkskunde programma ‘inclusive earth’. Centrale thema’s hierin zijn hazard management, duurzaamheid en de inclusieve samenleving.
Op IJsland hebben leerlingen informatie uit de praktijk verzameld om hun vooraf uitgevoerde theoretische onderzoek verder te kunnen verdiepen. Er is daarnaast ook veel geografisch veldwerk gedaan; kustpractica naar sneaker waves, vulkaankraters van Fagradalsfjall vergelijken, de werking van de geiser Strokkur, het ontstaan van de Thingvellir Vallei, geothermische energie en nog veel meer! Om de leerlingen bewust te maken van hun uitstoot gedurende de reis hebben leerlingen duurzame locaties bezocht en zijn er door hunzelf meer dan 100 IJslandse bomen geplant. Ook is er een IJslandse school bezocht, het Breidholt college. Hier hebben leerlingen tijdens het volgen van een schooldag gekeken naar duurzaamheid en inclusie. Op basis van deze dag is een advies voor het Revius opgesteld dat ook wordt gedeeld met het greenteam. Verder zijn er veel musea en de Europese ambassadeur bezocht.
Als eindproducten maken de leerlingen een advies voor onze school, fotoverslag met reflectie en natuurlijk het onderzoeksverslag. De groep heeft hier in IJsland al tot in de late uurtjes aan gewerkt. De resultaten zijn veelbelovend, we zijn dan ook enorm trots! Bij het onderzoek maken de leerlingen nog een concluderend eindproduct dat naar eigen keus mag worden vormgegeven. Komende weken tot maanden zullen de desbetreffende leerlingen hier nog aan werken. Als alles af is zal dit binnen de school worden gedeeld.